Challenge into Mission

Buna ziua, Goedendag,

Na een voorspoedige reis gezond aangekomen in Chisinau, slechts één uurtje vertraging. Erg leuk de laatste dagen nog veel mails, facebookreacties en smsjes te ontvangen van allemaal mensen die me een mooie tijd toewensen! Thanks.

Aangekomen op het vliegveld van Chisinau wachten me 6 mensen van OM op, het zijn 3 OM-leiders en de rest zijn mede-studenten. In een mercedes busje rijden we naar ons verblijf. Het is niet superkoud, taaiwaar en de sneeuw was aan het smelten, dit in combinatie met de modderige wegen geeft niet erg een vrolijke aanblik. Chisinau heeft zo'n 720.000 inwoners en ligt aardig verspreid. Het is er licht glooiend en de wegen zijn niet erg proper. De temperatuur schommelt wat rond het vriespunt. We reizen af naar het verblijf van de boys, 51/6 building, waar ook het hoofdkantoor is. We hebben een vrij luxe douche en wc tot onze beschikking, slapen in een zaal met stapelbedden en een klein keukentje, alleen werkt in de douche tot vandaag alleen koud water. Nu zijn ‘we' nog David, een zwitser van 19 jaar en ik die hier gebruik van maken. Laura (VS, 22) en Lilly (Zwitserse van achter in de 60) slapen in het Mission Center. Totaal heeft OM hier 3 gebouwen; het gebouw waar wij verblijven, een gebouw met appartementen voor het personeel, waar zo'n 14 mensen wonen, de regel is dat mensen die hier komen werken eerst 2 jaar in comunity wonen en indien gewenst daarna een appartement of huis huren ergens in Chisinau. En daarnaast is er zo'n km verderop het Mission center, waar de meiden slapen en ook een paar van het team wonen, verder is er een grote kantine met keuken en douches, wc's, een bibliotheek, collegezaal/conferentiezaal en zo nog wat ruimtes en een paar kantoortjes. Hier zullen wij het meest verblijven. In het mission center hebben we met z'n allen gegeten (aardappelen met kaas en salami).

De eerste indruk is dat het nog niet allemaal supergestructureerd verloopt, echt een planning schijnt er nog niet te zijn, eerst de kat nog maar even uit de boom kijken en wat wennen hier.

Zondag richting de kerk het was een penticostel? Kerk, nooit van gehoord, maar is evangelisch, de dienst begon met zingen (Russisch en Roemeens door elkaar), toen gingen kinderen nog zingen en bidden, daarna was er gelegenheid voor mensen die met hun familie of groepje een lied of gedicht wilden zingen of voordragen, er waren zo'n 4 groepjes/solisten die wat deden. Er werd gebruik gemaakt van keyboard en gitaar en ook hadden ze een beamer. Een jongen van ong mijn leeftijd ging voor met een preek, hij had een vrij radicale boodschap, aan de hand van het verhaal van Hannah die diepbedroefd in de tempel kwam bidden, dat mensen meer van God zouden moeten verwachten en niet altijd af moeten gaan op het wereldse of zich moeten laten verleiden door dit, meer Gods Woord zouden moeten zoeken. Het werd vertaald door Andy (Engelsman, 21) en was niet superduidelijk voor mij omdat Andy fluisterde, het begon vrij goed, maar daarna ging hij telkens over in herhaling. Daarna ging de pastor nog kort voor en bediende ook het HA. Hier heb ik niet aan deelgenomen. Tussendoor werd er veel gebeden in de dienst, altijd staande en mensen bidden gewoon luidop door elkaar. Een vrije en open dienst, weet niet precies wat ik ervan moet denken, is een beetje wennen en voel me er nog niet super bij op m'n gemak, allemaal nieuw, de taal etc is allemaal wennen. Na de kerkdienst terug naar het Mission center en hier met z'n allen (9pers) pizza besteld (ja op zondag).

Maandag, de eerste officiële cursusdag voor ons als foreigners. De Moldavische deelnemers komen gedurende te week. We krijgen te horen dat het programma iets aangepast zal gaan verlopen, voor zover voor ons een programma bekend was. Er is een van de teamleden van OM overleden, een vrouw van 28 jaar had al een tijd leukemie en is zaterdag overleden, in haar geboorteland Roemenië, het hele team kwam bijelkaar om kort de dingen door te spreken en gezamenlijk te bidden voor de familie en omstanders. Een beetje ongemakkelijk voor ons als buitenstaander hier.
Het hele team zijn zo'n 40-50 mensen hier.

Om 11 uur dan toch begonnen met het programma, als eerste gezongen en gebeden en daarna wat beter kennisgemaakt met een paar mensen van het team. Daarna geleerd over de cultuur van Moldavië en de verschillen met onze culturen. Hierna de stad Chisinau in geweest om te eten in een vrij luxe tentje om een paar van de Moldaafse gerechten te proberen, ik weet de namen zo niet precies meer, maar we hadden verschillende soorten hartige taart/pizza van bladerdeeg met aardappelen of kaas en verder een soort mixed grill, best lekker allemaal. Korte wandeling door de stad gemaakt en nog in de Orthodoxe kathedraal geweest. Brandon en David vertelden dat zij het Orthodoxe geloof echt afkeuren omdat zoals je binnen ook ziet, echt de iconen of idols worden aanbeden en gekust, en er echt sprake is van religie ipv relatie met God, hier zullen we waarschijnlijk ook nog een lecture over krijgen. Toen terug naar het Mission center. We reisden met het openbaar vervoer, lijn 178. Echt een strakke dienstregeling is er niet, de bus komt gewoon langs en je houdt hem aan. Naja, bus, het is wat wij hier een grote taxibus noemen. De bus wordt volgepropt en je kan stop roepen waar je er maar uit wilt. Voor de rest is het doodstil in de bus, het is niet toegestaan te praten en lacherig te doen.

Verder nog kort over de cultuur:
- Moldavië heeft 4,3 miljoen inwoners, de levensverwachting is ongeveer 71 jaar, 29,5% van de Moldaven leeft onder de armoede grens en het is dan ook het armste land van Europa.
- Het loon is gemiddeld zo'n 70-100 euro per maand, het leven is ook goedkoper en ze hebben de munteenheid de Lei.
- Als Moldaven geld hebben, willen ze dit graag laten zien. Het is vaak uiterlijke schijn, wanneer ze een huis bouwen proberen ze het zo groot mogelijk te maken, later komen ze er dan achter dat ze het niet kunnen onderhouden of niet warm kunnen houden, dit is een structureel probleem. Zo gaat het ook met auto's.
- In dorpjes schijnen mensen soms 2 huizen te hebben, 1 om te showen en jaarlijkse feesten te vieren, visite te ontvangen en 's zomers in te wonen. En een kleiner huis voor de meeste tijd, dat ze dan 's winters ook gemakkelijker kunnen verwarmen.
- Ook wonen ze vaak met grote families in een huis, incl opa en oma, en het delen van een kamer en of bed met broer en of zus is iets dat vaak voorkomt.
- Afspraken: als je een afspraak hebt om 14.00 uur, begint een Moldaaf zich klaar te maken voor de afspraak om 14.00 uur en als hij onderweg een bekende tegenkomt, haast hij zich niet en kletst gerust een half uur bij, zodat een afspraak snel een uur kan uitlopen.
- Ze zijn erg gastvrij en zullen je veel te eten geven, het kan zelfs zijn dat ze zelf niet mee-eten en later gaan eten.
- Ze zullen hun meerdere of oudere niet snel tegenspreken (communisme).
- wel zijn ze nieuwsgierig en kunnen ze erg direct zijn en ook directe vragen stellen.
- Schone schoenen zijn erg belangrijk, hoe vies de straat ook is, schoenen houden ze altijd schoon.
- En fluiten in Moldavië is uit den boze; dit zou bad spirits oproepen.

Kortom veel indrukken in de eerste dagen, het is allemaal nog wel wat wennen aan elkaar en de planning staat niet 100% vast. So, be flexible, dit is ook deels de cultuur in Moldavië, strikt aan de afspraken houden lukt niet erg. Als groepje van 4 buitenlanders klikt het tot nu toe aardig, en het is goed om eerder te beginnen dan de rest, omdat we zo kunnen wennen aan de cultuur, een beetje van de taal kunnen oppikken en elkaar goed leren kennen zo. Ik merk dat het erg slopend is al deze nieuwe indrukken en het voortdurend oppikken van nieuwe dingen dit in combi met het continu Engels spreken. Het begint trouwens nu al te wennen samen te zijn met hen, alleen zou het soms best noflik zijn even een langer momentje voor mezelf te hebben, ben vandaag vroeg opgestaan en zit nu heerlijk alleen wat mn reismee.nl up te daten. Voor vandaag staat er nl (nog) niks op het programma, we'll see!

La revedere, oant sjen, tot blogs!

Groet,

Wiebe

Froukje

Beste Wiebe,

wat een verrassing om zo snel al van je te horen,
je hebt al heel wat indrukken op gedaan wat een verhaal.
BTW(pentecostal is een pinksterkerk)maar het gaat daar wat uitbundiger aan toe dan in onze gemeente(ha,ha)
Ik hoop Wiebe dat je je daar heel snel thuis mag voelen ,dat je goede vrienden/vriendinnen mag krijgen, en dat je bovenal bemoedigd en gezegend wordt door je hemelse Vader.

Wiebe wij denken aan je in onze gebeden,

hartelijke groet en knuffel van mij. Froukje

Carlijn

Hey Wiebe,

Leuk om te lezen! Nog wel even wennen aan de ongestructureerdheid of niet ;-) succes en geniet er van!

Dikke vette zegen!

Groetjes uit de achterhoek!

Anke en Douwe

Hey Wiebe,

Wat leuk dat je er direct al zo'n uitgebreid verhaal op hebt gezet! Nu weten we een beetje waar je terecht bent gekomen. We hopen dat je wat kunt wennen aan de mensen en de andere cultuur. Die eerste dagen vergen nogal wat natuurlijk! We denken aan je Wiebe en wensen je veel plezier en succes jonge! Folle leafs fan Douwe en Anke

Thomas

Hey Wiebe

Goed om te lezen dat je veilig bent aangekomen en wat een verhaal meteen al.
Maak er wat moois van, en eerlijk gezegd zit ik daar ook niet over in. Ik hoop voor je dat je daar snel gewend raakt en met veel plezier je werk mag doen.

Tot de volgende blog. Thomas

Sanne

Hoi Wiebe! Mooi om te horen dat je veilig bent aangekomen. Leuk dat je je belevenissen zo snel al met ons deelt. Heel veel succes en plezier! Zet 'm op:)

God bless you!

Jelte & Catharina

Ha die Wiebe!

Goed te lezen! Heb een goeie tijd daar...

Blessings from Amsterdam

Auke & Alie

He bro,
mooi dost do goed oan kaam bist en sa snel ol een hiel verhaal dr op set hast. Wie hoopje dost der een mooie tiid ha mijst.

Pân? data viitoare.

Heit & Mem & Agnes

Moai om iets fan dy te hearren. Wy hoopje dast dêr snel dyn plakje fine sist en dast dêr fan genietsje meist. Hjir giet alles ek goed;-) Leafs ut de Blaulânnen

ds. A.A. Wisman

Hallo Wiebe,
Het is goed om te lezen dat je een veilig bent aangekomen. Ook leuk om je eerste ervaringen te horen. Dat het je allemaal mag verrijken. Gods zegen gewenst bij je verblijf en werkzaamheden daar. Met een hartelijke groet.

Aaltje

He die Wiebe,

Goed om van je te horen dat je veilig bent aangekomen. Wel veel nieuwe indrukken te verwerken volgens mij.
Leuk om je belevenissen via dit blog te kunnen volgen.
Bij BSB is alles oke. Je bureau is al ingenomen door iemand van ITBB.
Wij wensen je heel veel succes bij het goede werk wat je daar gaat verrichten.

Groeten van Jelle en Aaltje Huitema

petra bijlstra

hey wiebe.
Daar ben je al in het verre Moldavië. Wat mooi om zo op de hoogte te blijven van jou reis. Wat een ervaringen en indrukken. Ik wens je Gods onmisbare Zegen deze reis en zoals jezelf ook weet Hij gaat met je mee. Geniet van alles

hartelijke groeten van Petra Bijlstra en ons gezin

Annie Feddema

Hee Wiebe
Mooi dat we zo van alles op de hoogte blijven hoe het jou daar vergaat.
Ook de foto s geven ons een eerste indruk hoe het daar is.
Beppe heeft het verhaal ook gekregen was hier erg blij om.
De eerste week zit er bijna al weer op ,we missen jou maar hopen dat je daar een mooie en leerzame tijd mag hebben.

Veel liefs en kusjes van dyn memke

Johan Eisma

Nou nou, wat een eerste indrukken. De koude douche was je al een beetje gewend, maar met een betere temperatuur. ;-) En inderdaad altijd Engels.... gelukkig heb je n weblog. Heel veel nieuwe indrukken. Leuk ze te lezen. Heel veel succes, dat het voor jou een gezegende experience mag worden/zijn, en dat je ook zelf daar mensen tot zegen mag zijn.

Arjan

Ah die Wiebe,

Ik ha um foen :) Leuk om dyn ferhalen hjir te lezen/sjen.

Dast in goeie tiid hast en een riiker man meist wurre ;)

Gr. arjan

Rommy

Hey Wiebe,
Wat een mooi en uitgebreid verslag. Zo weten we een beetje hoe het er daar bij jou uitziet. Wat een indrukken in de paar dagen dat je daar nog maar bent. Hopelijk voel je je na de eerste week al wat thuis en worden sommige dingen wat gewoner.... Vorige week hebben we een mooie discipelschapsavond gehad over nieuw zelfvertrouwen en wat Paulus daar over schrijft in de Filippenzen. Alie, Agnes en Auke hadden heerlijk gekookt! (nee, geen pizza!!). We wensen je daar weer een goede week toe en Gods zegen.
Groetjes van Rommy, Jan, Joël en Tobias.

Ingrid Benjamins (Operatoe Mobilisatie)

Hey Wiebe,
wat heb je al veel geleerd in die paar dagen dat je in Moldavie bent! Ik zie dat je veel indrukken hebt gekregen en ik hoop dat je alles een plek kunt geven. En ja, als je die Nederlandse gestructureerdheid gewend bent, dan loop je behoorlijk tegen andere culturen aan. Flexibiliteit is een sleutelwoord... Mooi om je verhaal zo te lezen. Hartelijke groet vanuit OM Nederland.

Suzanne

Herkenbaar om te lezen! Succes! Ik hoop dat je je al wat meer op je gemak voelt nu. Ben heel benieuwd hoe je de lessen nu vind. Doe de groetjes aan Brandon en Andy! Helpen zij je veel met vertaling?
Hoe zijn de eerste weken nu gegaan?
Dumnezeu sa te binecuventeze!:-)