Challenge into Mission

After Moldova story

Na m'n Moldavië ervaring is de reis samen met God nog niet afgelopen, de weg die God met ons mensen gaat is hoger dan onze eigen plannen, God plaatst soms dingen op ons hart die we nooit hadden verwacht, hij stuurt onze koers bij. Als we dicht bij Jezus blijven wandelen, komen doelen en verlangens van onszelf in de buurt bij die van God, God wil ons leven heiligen en dat we ons gaan inzetten voor Zijn Koninkrijk! Ieder doet dat op zijn eigen plekje (jij in jouw klein hoekje en ik int mijn), de ene op school, de ander als timmerman, monteur, hovenier, autospuiter, verpleegkundige, communicatiemedewerker, zelfs als engineer kan het, toch is mijn koers eerst wat bijgesteld en ik hoop en bid dat God mij in deze koers houdt.
Zoals een paar van jullie misschien al weten ben ik gestart met een studie Godsdienst-pastoraal werk in Ede. Voor deze opleiding kreeg ik de opdracht om een brief/blog te schrijven om aan m'n omgeving uit te leggen wat de opleiding inhoud, wat ik verwacht te leren, en wat ik denk met de opleiding te gaan doen, ik denk, misschien staan er nog een paar mensen in de mailinglijst van m'n blog, dus bij deze de brief:

Beste familie, vrienden en anderen,

Jullie hebben waarschijnlijk vernomen dat ik afgelopen voorjaar (mrt - mei) een tijdje naar Moldavië geweest ben. Hier heb ik een training gedaan ‘challenge into mission' dit was een training met afwisselend studie en praktisch werk (Operatie Mobilisatie). Een toerustingtraining voor werk op het zendingsveld. Tijdens deze training waarbij je aardig afgesloten bent van je eigen westerse wereldje en terechtkomt in een vrij armoedig gebied heb ik me wel eens afgevraagd: Wat is Gods plan met mijn leven? Wat zijn mijn talenten en hoe kan ik deze inzetten voor God? Wat is er nou echt belangrijk in mijn leven?
Deze training heeft me hier ook goed over na laten denken en meegeholpen in de vorming en versterking van mijn geloof in God de Vader. Van een groepsgesprek in Moldavië staat me nog bij dat één van de leiders (Andy) de uitspraak deed dat hij soms meer risico's zou moeten nemen en hij haalde hierbij de gelijkenis aan van de talenten, dat we deze niet in de aarde moeten stoppen (Matth 25:14-30). Dit raakte me best. Een vergelijking die ik hierbij noteerde in mijn dagboekje:
Angst = Risico's lopen = Doen waar we goed in zijn.

Na de periode in Moldavië kwam ik weer in mijn oude leventje, alles werd weer nagenoeg hetzelfde. Eerst een lange cultuurschok om weer te wennen aan het rijke westerse leven, het gemis van de hechte christelijke gemeenschap om je heen en zo zijn er nog veel dingen op te noemen. De Motivatie voor mijn werk als engineer werd minder. De vraag rees telkens weer: Waar doe ik het voor? Ik ervoer strijd, misschien moet ik toch wat anders doen?
Wat had ik in Moldavië ontdekt? Waren er talenten die ik begroef en niet verder ontwikkelde, was er angst om in iets onbekends te stappen? Ik denk van wel! Er bleef iets knagen. Het risico toch maar nemen, een stap zetten?

Na een lang beraad, maar toch sneller dan verwacht ben ik in september uiteindelijk toch gestart met de deeltijdopleiding GPW (Godsdienst Pastoraal Werk). Gods wegen zijn hoger dan de onze... In deze opleiding die bekend staat als de HBO theologie opleiding, hoop ik toegerust te worden om te gaan werken in Gods koninkrijk. Welke richting ik met de opleiding uitga is mij nog niet bekend. Wat ik eerst ga ontdekken is of ik competent ben deze opleiding te volgen, heb ik de juiste motivatie en kan ik genoeg tijd vrijmaken voor de studie. Dit lijkt tot nog toe goed te lukken, en ik ga er voor!

De opleiding beslaat 4 jaar en is gericht om mensen te professionaliseren voor het werk binnen de kerken, gemeenten, (non-profit)organisaties en velerlei verbanden binnen de samenleving, te denken valt aan: jeugdwerker, pastoraal medewerker, zendingswerker, voorganger, gemeenteopbouw etc.
Hierbij zijn er diverse kerntaken:
• vormgeven van onderwijssituaties (cathechese, jeugdwerk, alpha)
• het communiceren van het christelijk geloof
• Toerusten van vrijwilligers voor hun taak, zodat dezen hun taak binnen gemeente efficiënter kunnen uitvoeren.
• Visievorming: Het maken van en het mede-uitvoeren van een beleidsplan binnen gemeentes.
• Leidinggeven aan taakgroepen: bijv evangelisatiecommissie.
• Pastorale begeleiding van mensen
• Voorgaan in bijeenkomst/viering
• Omzien naar mensen in nood

In de opleiding wordt hieraan aandacht besteed. De Opleiding is niet een Bijbelschool, er wordt gewerkt aan de competenties die je nodig hebt bij de kerntaken. Je kunt denken aan het kunnen analyseren van traditie en Bijbel in relatie tot wat het vandaag voor mensen kan betekenen zodat je dit ook in het uitvoeren van onderwijs goed kunt verwoorden. Je wordt toegerust om je beroep uit te kunnen voeren. In het jeugdwerk van eigen kerk en bij de Youth-Alpha heb ik op gebied van leren, leidinggeven en organiseren al enige ervaring opgedaan. Bij veel van de kerntaken heb ik wel een duidelijk beeld en misschien een visie van hoe het zou moeten, echter het werkelijk uitvoeren van de taken is de uitdaging. Het in praktijk brengen, wat moet je zeggen tijdens pastorale gesprekken, hoe organiseer je dat het beleid van een kerk ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd en hoe spreek je mensen het beste aan in een preek. Allemaal dingen waar ik nog veel verwacht te kunnen leren. Natuurlijk is het bovenal Gods Geest die het door ons als mens heen moet doen, maar als mens hebben we ook een verantwoordelijkheid, het leren van deze competenties om zo toegerust te worden voor mijn taak in Gods koninkrijk zie ik als mijn verantwoordelijkheid. Waar ik uiteindelijk terechtkom na deze opleiding, of ik mijn baan bij BSB ga opzeggen en volledig ga werken binnen een kerk of organisatie, dat weet ik nog niet. Aan het einde in Moldavië noemde een deel van de groep me fratele pastor Wiebe (broeder pastor Wiebe), dit naar een uitspraak van een kerkstichter die ons groepje begeleidde tijdens een outeach, of deze broeder profetische gaven had, God knows! Ik verwacht dat God me hierin wijsheid geeft en dat ik dit tijdens de opleiding mag gaan ontdekken wat mijn plekje wordt. Wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand!

Hartelijke groet en veel zegen!

Wiebe

Reacties

Reacties

Jelte

Zo! das weer heel wat anders:) Bedankt voor je update en zegen met je nieuwe stap!

Ingrid Benjamins (Operatie Mobilisatie)

Tjonge, Wiebe, wat een verandering. En da's nou precies wat God doet als je je vertrouwen op Hem blijft stellen! Je richting geven in je leven tot Zijn eer. Geniet van de studie en veel Zegen daarmee de komende jaren.

Stefanie OM MD

Hoi Frate! Heel leuk om te lezen en te zien hoe God je leidt naar geheel nieuwe dingen! Prijs de Heer! Heel veel succes, studie plezier en ik zal zo nu en dan nog eens op je blog kijken. Groetjes ook van Spiridon en Gods zegen! PS. Een goede keuze CHE...heb ik ook gestudeerd en kijk eens waar dat me gebracht heeft! hihii...

Sanne

Hey Wiebe! Wat super dast die opleiding no oan 't folgen bist. Liiket my ek krekt wat foar dy ;) Heel folle succes! Ik hoop dast der achter meist komme wat foar grutte plannen ús Heit mei dy hat.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!